Extra ondersteuning schooljaar 2023-2024
Een deel van de middelen passend onderwijs wordt jaarlijks apart gezet voor het inzetten van ‘extra ondersteuning’. Dit budget is bedoeld voor scholen met tussentijdse instroom van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Of voor scholen met leerlingen/groepen waarbij gedurende het schooljaar blijkt dat zij een periode extra ondersteuning nodig hebben, die binnen de school niet geboden kan worden.
In het beleidsplan ‘doorontwikkeling passend onderwijs Ambion 2018-2022′ hebben we met elkaar vastgesteld dat we streven naar kwalitatief sterke extra ondersteuning voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Hierbij zetten we in op het vergroten van de kennis en vaardigheden van leerkrachten. Bij de uitvoering van specifieke extra ondersteuning kunnen we vanaf het schooljaar 2022-2023 binnen Ambion een beroep doen op:

Reny Rollema, sbo It Oerset: ‘Geef mij de 5’ specialist, extra ondersteuning voor leerlingen met kenmerken in het autistisch spectrum + taalontwikkelingsproblematiek.

Marja Stobbe, sbo It Oerset: gedragsspecialist.

Monique van den Hoogen, sbo It Oerset: specialist mediërend leren/executieve functies in relatie tot taakaanpak.

Marit Stuiver, obs het Slingertouw: hoogbegaafdheidspecialist. Het bieden van kortdurende specialistische ondersteuning aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafde leerlingen. Waarbij de leerkrachten kennis en vaardigheden opdoen bij het verhelderen van ondersteuningsbehoeften en het bieden van een passend onderwijsaanbod. Teamscholing en advisering over aan te schaffen materialen kan hier onderdeel van uitmaken.

Susan Douma, obs De Ynset: hoogbegaafdheidspecialist. Het bieden van kortdurende specialistische ondersteuning aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafde leerlingen. Waarbij de leerkrachten kennis en vaardigheden opdoen bij het verhelderen van ondersteuningsbehoeften en het bieden van een passend onderwijsaanbod. Teamscholing en advisering over aan te schaffen materialen kan hier onderdeel van uitmaken.

Leontine Ligthart, obs Akkrum: rekenspecialist.
A. Het bieden van kortdurende specialistische ondersteuning aan leerlingen met rekenproblemen. Waarbij leerkrachten kennis en vaardigheden opdoen bij het analyseren van het rekenprobleem en het hanteren van een effectieve aanpak binnen de groep.

B. Bijdragen aan de doorontwikkeling en borging van ‘effectief rekenen in de groepen 1 t/m 3’ op de scholen van Ambion.

Anneke Wiersma, obs het Slingertouw: rekenspecialist.
A. Het bieden van kortdurende specialistische ondersteuning aan leerlingen met rekenproblemen. Waarbij de leerkrachten kennis en vaardigheden opdoen bij het analyseren van het rekenprobleem en het hanteren van een effectieve aanpak binnen de groep.

B. Bijdragen aan de doorontwikkeling en borging van ‘effectief rekenen in de groepen 1 t/m 3’ op de scholen van Ambion.

Sietske Bakker-Krist, SBO It Oerset, Heerenveen (rouw- en verliesspecialist)

Rouw en verlies kunnen bij onze leerlingen invloed hebben op hun gevoel van vertrouwen en veiligheid, en op hun (leer)ontwikkeling.Kinderen kunnen te maken krijgen met ingrijpende gebeurtenissen (overlijden, scheiding ouders, verhuizing, verandering van school, verlies van gezondheid, enz.) en hebben behoefte aan steun, maar ook aan informatie van volwassenen.Zij hebben extra aandacht nodig om te begrijpen wat er is gebeurd, en om te begrijpen wat dat voor nu betekent, maar vooral ook naar de toekomst toe. Eerst het kind, en dan de leerling!Voor adviezen op het gebied van:

  • boeken
  • spelletjes/praatkaartjes.Therapeutisch bordspel “Ons bestaan op een bordje” helpt kinderen/volwassenen ervaringen bespreekbaar te maken; onder begeleiding.
  • sites
  • werkvormen 
  • creatieve verwerking

Gevolgde opleiding/scholing:* Jaaropleiding Rouw- en Verliesbegeleider (Buronazorg, Zwolle)* Introductietraining “Ons bestaan op een bordje”* Tweedaagse training Creatief rouwen bij Praktijk De Troostboom in Vught


Overige ondersteuningsmogelijkheden
Naast de inzet van specialisten is het mogelijk gebruik te maken van de tijdelijke inzet van bijvoorbeeld een onderwijsassistent, beeldcoach of leerkrachtondersteuner.
Route Extra ondersteuning
De intern begeleider vraagt de extra ondersteuning aan bij de beleidsadviseur onderwijs. Zij is samen met de directeur van SBO It Oerset en de beleidsadviseur bedrijfsvoering verantwoordelijk voor de toekenning extra ondersteuning. In de aanvraag moet het doel van de tijdelijke extra ondersteuning helder zijn en meetbaar. Voorafgaand aan de aanvraag hebben leerling- en CLB besprekingen plaatsgevonden en een HGPD gesprek.
De evaluatie van de ingezette extra ondersteuning vindt plaats tijdens een HPGD gesprek. Good practices worden uitgewisseld in het IB netwerk.