Ambion wil een lerende organisatie zijn met een onderzoekende cultuur. Elke school koerst op maximaal welbevinden en ontwikkeling van collega’s. De methodiek Beeldbegeleiding is een effectief instrument dat ingezet kan worden om hier een bijdrage aan te leveren. Het gebruik van beelden maakt de leerkracht bewust van zijn of haar sterke kanten. Dit geeft een krachtige impuls aan een sterk zelfbeeld, de professionele ontwikkeling van de leerkracht en/of het (onderwijs)team.

Bij beeldbegeleiding brengen leerkrachten hun eigen leervragen in. Daardoor wordt de persoonlijke betekenisgeving vergroot (Janssen, Soepboer, & Zuidema, 2013) en voelen leerkrachten zich eigenaar van hun eigen leerproces. De analyses van de beelden zijn gericht op de kracht van de leerkracht en fragmenten van geslaagd handelen. Nadruk leggen op wat werkt en beginnen met de succeservaring draagt bij aan het verhogen van de motivatie, inzet en prestaties (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000). 

Werkwijze

  • Het initiatief voor de begeleiding is afkomstig vanuit eigen professionaliseringswensen van de leerkracht of vanuit de gesprekkencyclus met de directeur.  
  • De leervragen van leerkrachten kunnen persoonlijke leervragen zijn, gericht op teamontwikkeling of afstemming op onderwijsbehoeften van leerlingen. De vragen zijn altijd gericht op klassenmanagement, interactie of didactiek. In de klas wordt een video-opname van 20 minuten gemaakt en er vindt een nagesprek plaats waarbij de leervragen van de leerkracht centraal staan. 
  • De leerkracht ontvangt van de Beeldbegeleider de beelden. Zo kan ieder zelf, op een geschikt moment, naar de beelden kijken en deze analyseren aan de hand van de kijkwijzer ‘Tops en tips’. De kijkwijzer ‘Tops en tips’ vormt het uitgangspunt van het nagesprek. De leerkracht analyseert uit de opname twee momenten waar hij of zij tevreden over is. In het nagesprek staan de leervragen en de gekozen fragmenten van de leerkracht centraal. De beelden maken de leerkracht bewust van zijn/haar sterke punten. Door coaching brengt de beeldbegeleider hierin verdieping. Aan het eind van het gesprek formuleert de leerkracht handelingssuggesties.
  • Indien wenselijk kan er een vervolgafspraak gemaakt worden. Afhankelijk van de ondersteuningsvraag kan de beeldbegeleiding uitgebreid worden naar zes klassenopnames met nabesprekingen.
  • De leerkracht brengt de directeur met een storyboard op de hoogte van zijn of haar kwaliteiten en ontwikkelpunten.


Startende leerkrachten

Beeldbegeleiding is onderdeel van het traject ‘begeleiding startende leerkrachten’. We vinden het belangrijk dat startende leraren binnen de eerste 3 jaar een filmopname laten maken van een les om deze samen met een beeldbegeleider na te bespreken. Hiermee willen we startende leerkrachten kennis laten maken met de methodiek en mogelijkheden die beeldbegeleiding biedt. Startende leerkrachten kunnen gedurende hun loopbaan altijd opnieuw een beroep doen op beeldbegeleiding binnen Ambion. De begeleiding voor startende leerkrachten betreft in eerste instantie één lesbezoek (opname) met één nagesprek. In overleg kan de frequentie en intensiteit uitgebreid worden.

Ethiek

Ethiek is van groot belang bij het gebruik van beelden in de klas. De beeldbegeleider begeleidt en werkt samen met leerkrachten op basis van vertrouwen en veiligheid. De leerkracht is eigenaar van alle informatie die tijdens deze samenwerking naar voren komt. De informatie en beelden worden niet met anderen gedeeld, tenzij de leerkracht hier specifiek toestemming voor gegeven heeft. Beelden worden alleen op USB-stick of via een deugdelijke Cloud-service verspreid en/of bewaard. Zodra de begeleiding is afgerond, verwijdert de Beeldbegeleider de opnames, tenzij anders is afgesproken. Ouders worden geïnformeerd over beeldbegeleiden via de website en de schoolgidsen. Bij bezwaar neemt de school hiervoor passende maatregelen.

De beeldbegeleider begeleidt en werkt samen met leerkrachten op basis van vertrouwen en veiligheid. De leerkracht is eigenaar van alle informatie die tijdens deze samenwerking naar voren komt. De informatie en beelden worden niet met anderen gedeeld, tenzij de leerkracht hier specifiek toestemming voor gegeven heeft. Beelden worden alleen op USB-stick of via een deugdelijke Cloud-service verspreid en/of bewaard. Zodra de begeleiding is afgerond, verwijdert de Beeldbegeleider de opnames, tenzij anders is afgesproken. Ouders worden geïnformeerd over beeldbegeleiden via de website en de schoolgidsen. Bij bezwaar neemt de school hiervoor passende maatregelen.

Beeldbegeleiders

Contactpersoon

Anna Molleman, beleidsadviseur onderwijs